آنتن GPS اکتیو و پسیو

دسته بندی انواع آنتن های مورد استفاده GPS

آنتن های GPS به طور کلی دسته بندی های متفاوتی می شوند. از جمله می توان به آنتن های GPS از نوع داخلی و نوع خارجی اشاره کرد. همچنین از لحاظ تغذیه نیز به دو دسته کلی اکتیو و پسیو دسته بندی می شوند.

سیستم های موقعیت یاب جهانی (GPS) توسط سیگنال های دریافتی از ماهواره ها کار می کنند. همچنین برای دریافت این سیگنال ها به یک آنتن نیاز است. با توجه به اینکه بسیاری از واحدهای GPS مانند تلفن ها و سیستم های ناوبری قابل حمل دارای آنتن های مخفی داخلی هستند، تعدادی از آن ها این قابلیت را دارند که یک آنتن خارجی اضافه کنند. با توجه به اینکه نیازی به نصب یک آنتن GPS خارجی وجود ندارد، مواردی نیز وجود دارد که می تواند مفید واقع شوند. برای آشنایی بیشتر با تکنولوژی جی پی اس به مقاله جی پس اس چیست و چگونه کار می کند؟ و یا سامانه موقعیت یاب جهانی مراجعه کنید. در صنعت جی پی اس، یکی از شرکت های پیشگام در این حوزه شرکت گارمین بوده که برای آشنایی بیشتر با این محصول به مقاله جی پی اس گارمین مراجعه کنید.

آنتن GPS اکتیو و پسیو

به صورت خلاصه آنتن پسیو (بدون منبع توان) سیگنال های GPS موجود در هوا را گرفته تا یک وسیله ناوبری را جایابی کند. و آنتن های اکتیو (با منبع توان) سیگنال آنتن را تقویت کرده تا نرخ دریافت را افزایش دهد.

 

آنتن های GPS اکتیو و پسیو

به طور کلی آنتن های GPS نصب شده بر روی همه تجهیزات مانند موبایل و یا خودرو دو نوع هستند: اکتیو و پسیو. آنتن های پیسو به صورت خاموش سیگنال های GPS را دریافت کرده و سیگنال ها را به یک وسیله ناوبری GPS میفرستند. انواع اکتیو شامل یک تقویت کننده تغذیه شده هستند که به آنتن این اجازه را می دهد که سیگنال ها را از یک فاصله دورتر نیز دریافت کنند. آنتن های تقویت کننده نزدیک به دو برابر نرخ دریافت در مقایسه با آنتن های پسیو دارند.

آنتن های اکتیو معمولا گران تر بوده و نصب آن ها نیز چالش بر انگیزتر است. هنوز نیز این آنتن ها با فاصله دور از یک ردیاب GPS نصب می شوند. به همین دلیل این آنتن ها برای خودروهای بزرگتر و یا حالت هایی که یک سیگنال باید ضبط شوند مناسب تر هستند.

 

تداخل دریافت GPS

وسایل GPS توسط سیگنال های دریافتی از شبکه ای از ماهواره ها کار می کنند. با محاسبه جهت و قدرت سیگنال ماهواره در یک شبکه از ماهواره ها، می توان به صورت دقیق موقعیت فیزیکی آن را روی زمین به صورت نقطه بر روی یک نقشه دیجیتال بدست آورد.

هنگامی که مانعی باعث سد کردن دید GPS ای یک وسیله شود، ممکن است باعث عدم تشخیص سیگنال های ماهواره ای شود. نتیجه آن یا عدم تشخیص موقعیت وسیله بوده و یا دقت موقعیت یابی را کم می کند. ساختمان های بلند، سقف های فلزی خودروها و کامیون ها از جمله منابع رایج برای تضعیف سیگنال هستند.

ریسک مانع شدن سیگنال را می توان با قرار دادن آن بر روی شیشه خودرو کاهش داد. برای مثال نفوذ سیگنال ها به سقف های ضخیم تر، سخت تر از سقف های نازک تر بوده و شیشه های دودی نیز به دلیل داشتن ذره های فلزی سیگنال های GPS را مسدود می کند.

 

چه کسی به یک آنتن GPS نیاز دارد؟

بسیاری از وسایل ناوبری GPS با آنتن های داخلی کار می کنند که در بسیاری از موارد نیز به خوبی کار می کنند. در بعضی از موارد یک آنتن خارجی برای تغذیه از راه دور اطلاعات به وسیله GPS مورد استفاده قرار می گیرد. موارد استفاده از این نوع آنتن ها یا منابع تداخل زیاد بوده و یا یک مانع در خط مستقیم بین واحد GPS و آسمان وجود داشته باشد. به علاوه آنتن های خارجی نیز در موارد واحدهای GPS قدیمی با آنتن های داخلی تاریخ دار قدیمی تر مفید هستند.

اگر شما متوجه شدید که در مواقعی واحد GPS شما قادر به گیرندگی یک سیگنال نیست و یا دقیق نیست، ممکن است که با یک آنتن خارجی بتوانید این مشکل را حل کنید. راه ارزان تر و آسان تر این است که واحد GPS را ابتدا دور خودرو حرکت دهید. زیرا ممکن است مشکل از تداخلات و یا موانع بوده و با رفع آن ها مشکل حل گردد. در غیر اینصورت تنها راه حل نصب یک آنتن خارجی تقویت کننده می باشد.

اگر از یک وسیله خود برای مدتی استفاده می کردید و هیچ گاه متوجه عدم دقت و یا عدم وجود سیگنال نشدید، احتمالا نیاز به یک آنتن خارجی ندارید. اما اگر واحد GPS شما غالبا نمی تواند یک سیگنال را دریافت کند و یا دقت کافی ندارد، احتمالا یک آنتن خارجی مشکل شما را حل می کند. حالت دیگر این است که یک آنتن خارجی زمانی که به مکانی خارج از شبکه و یا در یک منطقه دورافتاده مسافرت کرده که دریافتی GPS با مشکل مواجه است می تواند به شما کمک کند.

منبع : fanosan.com